1950-1970'erne

Tiden efter 1950

Navneskift og nye baner på Kaplevej

Den 8. juni 1953 stiftedes Virum Sorgenfri Idrætsforening (VSI) bestående af bordtennis, håndbold og fodbold, hvor formand for fodboldafdelingen var E. Holm Jørgensen. Tennis kom med i foreningen d. 17. august s. å.. Men da Victor Thomsen blev formand i 1954 udtrådte klubben af foreningen og fortsatte herefter under det gamle navn, Virum Boldklub.

I 1957 indviedes det nye stadion på Kaplevej med hele 3 baner. Indgangen til stadion lå dengang der, hvor der i dag er nedgang til tennisklubben. Lige ved indgangen lå et lille fritstående iskagehus, et grønt omklædningsskur og lidt derfra et boldskur på 2 x 2 meter. Omklædningsskuret blev i 1960 flyttet til Taarbæk, og et klubhus med 4 nye omklædningsrum og en lille kantine blev bygget. Klubhuset blev senere, i 1971 udvidet til det, vi kender i dag.

60erne og starten af 70erne

1.herresenior var i slutningen af 50'erne ved at være et godt hold, placeret i serie 2 og bestående af bl.a. Benny Målmand, Saga, Fejeren, Jørgen Ebbesen, "ØB", "Døve" Preben og Moses Olsen (senere folketingsmedlem for Grønland). I starten af 60'erne kom spillere som Erling Murer, Mogens Thillerup, Rudy Ankersen, "Busser", Frits, Kejser og Svend Ebbesen til, og med Ernst Rigelsen som træner vandt holdet suverænt serie 2-rækken med hele 43 point for 22 kampe og kom i alle landets aviser. Dengang var det almindeligt med 3-400 tilskuere til hjemmekampene på Virum Stadion.

På dette tidspunkt spillede de lokale forretninger en central rolle i klubbens liv. Man meldte sig nemlig ind i klubben ved at henvende sig til enten Isenkræmmer Nicolaisen på Virum Torv eller Frisør Frisk på Det Hvide Torv og senere hos Optiker Vandborg på den nyopførte Geels Plads.

Virum Bio spillede også en central rolle, idet det altid var her, ungdomsholdene mødtes, når de skulle spille udekampe. Ingen forældre havde bil, så transporten til kampe mod omegnsklubberne foregik i samlet flok på cykel, og skulle man længere væk, forgik det i minibusser.

Af markante sportslige resultater i første halvdel af 60'erne skal nævnes Virums drengehold, der i 1963 med Bent Frederiksen som træner nåede helt frem til finalen i SBU's pokalturnering, som endte med en sejr til Herlev på 3-2.

I midten af 60'erne rykkede 1. herresenior ned i serie 2 igen.

I 1969 ændredes navnet Virum Boldklub til Virum-Sorgenfri Boldklub.

I 1970 rykkede 1. holdet, med Erling Nielsen som træner, op i serie 1 igen med bl.a. Niels Johansson, John Ankersen, Jan Pedersen, Niels Thillerup og Jørgen "Slater" Madsen på holdet, og allerede året efter var holdet lige ved at sikre sig oprykning til sjællandsserien.